Přeskočit na hlavní obsah

Zákaz odbočení vlevo!

V honbě za úsporami pohonných hmot přichází americká doručovatelská společnost UPS s revoluční myšlenkou – nezatáčet vlevo. Zdá se to absurdní, ale podle firemního odborníka na plánování tras Toma Dowdyho omezení zatáček vlevo v loňském roce ušetřilo firmě asi patnáct milionů dolarů.

o se rovnalo přibližně dvaceti milionům litrů benzinu.

Důvodem je podle něho velká spotřeba nákladních vozů v momentě, kdy při odbočování vlevo nejdříve čekají na místě při dávání přednosti v jízdě. Podle jeho výpočtů má totiž stojící doručovatelské auto, většinou hmotnější dodávka, zbytečně vysokou spotřebu a také dochází k většímu opotřebení motoru.

Při plynulé jízdě s pravotočivými zatáčkami vyjde celá cesta mnohem úsporněji. Pro letošní rok tak firma předělala veškeré navigační systémy GPS a nastavila digitální mapy tak, aby na trase zdržovalo co nejméně odboček vlevo. Firemní plánovači letos počítají s úsporou až pět set milionů dolarů.

Problémy s cenou ropy řeší i další firmy, o zavedení "levotočivého zákazu" však zatím neuvažují. "O doslovném omezení zatáčení na levou stranu neuvažujeme. My využíváme takzvanou metodu Tour Design. Ta měří zatížení tras a pomocí ní zjišťujeme časové a finanční úspory na trasách po celé Evropě," říká mluvčí DHL Express Pavla Křapová.

"Je to spíše k úsměvu. Moc si nedovedu představit, že bych svým řidičům říkal, aby nezatáčeli na jednu stranu," říká majitel autodopravy Ponyexpress Milan Sůra. I on se snaží uspořit naftu spíše zkoumáním nejkratších a nejméně frekventovaných tras.

Běžní řidiči osobních aut si z milionových úspor pohonných hmot u společnosti, jejíž vozy najezdí stovky milionů kilometrů ročně, brát příklad nemusí. Úsporu při "nezatáčení" vlevo by totiž v rozpočtu vůbec nepostřehli.

Autor: Pavel P. Novotný MF DNES

Komentáře

Anonymní píše…
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní píše…
Mám lepší nápad jak ušetřit za pohonné hmoty. Což takhle přestat jezdit solitérně (jedno auto - jeden cestující). A nebo přestat používat osobní dopravu úplně. A nebo ...
Méďa píše…
A nebo..?
jj, máš pravdu, občas ale přemýšlím, jestli je moje jízda autem ekologická či ekonomická a mnohokrát pohodlí vyhraje. Kdyby třeba bylo MHD po Otrokovicích levnější než jízda autem nejezdil bych autem..
Anonymní píše…
A nebo kolo, Méďo...
Andreas Pikaso píše…
Nevěřím tomu, že by jsi jel busem i kdyby stál korunu. Jak říkáš, pohodlí je neocenitelné :-D A pro pe´tu, omezení solitérní jízdy, lehce se to řekne, ale hůře plní. Nějak náš svět dospěl do bodu, kdy auto je prostě potřeba a bude se jezdit a jezdit i solitérně. Ale článek je to zajímavý a výhody neodbočování doleva jsou jasné, to mi řidiči známe.
Andreas Pikaso píše…
jooo, pomalu už začínám jezdit na kole :-) Abych ulevil silnicím a atmosféře...
Anonymní píše…
To Andreas - a to ani nemluvím o tom, jaké budeš mít z kola pěkné nohy... :-)
Anonymní píše…
No myslím, že kdyby náklady vozili alespoň vlakem tak se něco ušetří, protože náklaďák je 12x nákladnější doprava než železniční:-)
Méďa píše…
Aha, tak proč všichni přepravují kamiony a ne vlak když to mají 12x levnější??

Populární příspěvky z tohoto blogu

Existuje Santa Claus?

Na světě je asi dvě miliardy dětí (osoby mladší 18 let). Protože Santa nenavštěvuje děti Muslimů, Hindů, Židů a Buddhistů, snižuje to počet navštívených na 15%, čili asi 378 miliónu (podle Úřadu pro Populaci). Průměrná hodnota 3.5 domácnosti na dítě znamená 108 miliónů domů, přičemž předpokládáme existenci alespoň jednoho hodného dítěte v každém. Santa pracuje o Vánocích zhruba 31 hodin, díky různým časovým zónám. Předpokládejme, že cestuje na západ (což je logické). Celkově to znamená 967.7 návštěv za sekundu. To znamená, že pro každý Křestaňský dům s hodným dítětem má Santa asi 1/1000 sekundy na zaparkování saní, vysednutí, sestup krbovým komínem, naplnění ponožek, snědení občerstvení, které pro něj bylo připraveno, výstup komínem, nasednutí do sani a přesun k dalšímu domu. Když předpokládáme, že těchto 108 milionů domů je rovnoměrně rozloženo okolo Země (což není pravda, ale postačí to pro naše výpočty) znamená to 0.78 mil mezi dvěma domy, celkově 75.5 miliónů mil, nepočítaje přestá

Klíček v dlani

Vracím se domů po zvláštně prožitém dni a po hodně shibiii večeru s pocitem, že mít postel, která je jen moje, je jedna z nejlepších věcí na světě. V ruce žmoulám obyčejný malinký klíček, který mě dělí od mojí postele a procházím zkrz centrum dění na Baťově, kolme Společenského domu, kde to ovšem žije asi hlavně v sobotu večer.Vidím okna vibrující pod tlakem beatu z diskotéky; refletory prosvítající skrze škvíry mezi težkými závěsy; spoustu mladých lidí čekajících na noční autobus; pobíhající teenagery jen tak v tričku; párečky líbající se na lavičkách; mladíka čůrajícího do porstřed okrasného záhona; partičku, která hraje flašku, ale vítězí ten, kdo se trefí do odpadkového koše z dálky, jinak sbírá střepy. A přehlédl jsem jistě nějaké zvracející za rožkem či v keříku. Ještěže mám svoji postel..

"Tak nám zabili Ferdinanda...

....pardon Voldemorta , paní McGonagalová . " Ač se o tom píše všude, včetně Denního věštce a recenze je na každém rohu, musím se i já podělit o zážitky z kina. Harry Potter a relikvie smrti část 2 ., to je to, čemu říkají vyvrcholení desetileté éry kouzelníka z Bradavic . Předně: knížky sem nečetl, filmy sem viděl všechny tento týden a co mi nebylo jasné sem si našel na Wikipedii. Takže řekněme tak něco mezi čtenářem a nečtenářem, vím toho víc než je ve filmech, ale méně než je v knihách. Co se stane ale na konci, jsem si schválně nečetl, aby mě film taky trochu překvapil, napnul a pobavil. Vezmu to od konce. Když shlédnu film a začnou titulky, mívám dva pocity, znáte to všichni. Jeden je úsměv na tváři, spokojenost na duši, prostě pohoda, spokojenost, film byl super a čumendu sem si užil. Druhý je když si řeknu, tak jako dobré no, ale radši sme mohli jít do hospody . A během filmu mám čas se napít, podívat se kolik je hodin, prostě zábava jak televizní noviny. A tentokrát? D