Přeskočit na hlavní obsah

Zákaz odbočení vlevo!

V honbě za úsporami pohonných hmot přichází americká doručovatelská společnost UPS s revoluční myšlenkou – nezatáčet vlevo. Zdá se to absurdní, ale podle firemního odborníka na plánování tras Toma Dowdyho omezení zatáček vlevo v loňském roce ušetřilo firmě asi patnáct milionů dolarů.

o se rovnalo přibližně dvaceti milionům litrů benzinu.

Důvodem je podle něho velká spotřeba nákladních vozů v momentě, kdy při odbočování vlevo nejdříve čekají na místě při dávání přednosti v jízdě. Podle jeho výpočtů má totiž stojící doručovatelské auto, většinou hmotnější dodávka, zbytečně vysokou spotřebu a také dochází k většímu opotřebení motoru.

Při plynulé jízdě s pravotočivými zatáčkami vyjde celá cesta mnohem úsporněji. Pro letošní rok tak firma předělala veškeré navigační systémy GPS a nastavila digitální mapy tak, aby na trase zdržovalo co nejméně odboček vlevo. Firemní plánovači letos počítají s úsporou až pět set milionů dolarů.

Problémy s cenou ropy řeší i další firmy, o zavedení "levotočivého zákazu" však zatím neuvažují. "O doslovném omezení zatáčení na levou stranu neuvažujeme. My využíváme takzvanou metodu Tour Design. Ta měří zatížení tras a pomocí ní zjišťujeme časové a finanční úspory na trasách po celé Evropě," říká mluvčí DHL Express Pavla Křapová.

"Je to spíše k úsměvu. Moc si nedovedu představit, že bych svým řidičům říkal, aby nezatáčeli na jednu stranu," říká majitel autodopravy Ponyexpress Milan Sůra. I on se snaží uspořit naftu spíše zkoumáním nejkratších a nejméně frekventovaných tras.

Běžní řidiči osobních aut si z milionových úspor pohonných hmot u společnosti, jejíž vozy najezdí stovky milionů kilometrů ročně, brát příklad nemusí. Úsporu při "nezatáčení" vlevo by totiž v rozpočtu vůbec nepostřehli.

Autor: Pavel P. Novotný MF DNES

Komentáře

Anonymní píše…
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní píše…
Mám lepší nápad jak ušetřit za pohonné hmoty. Což takhle přestat jezdit solitérně (jedno auto - jeden cestující). A nebo přestat používat osobní dopravu úplně. A nebo ...
Méďa píše…
A nebo..?
jj, máš pravdu, občas ale přemýšlím, jestli je moje jízda autem ekologická či ekonomická a mnohokrát pohodlí vyhraje. Kdyby třeba bylo MHD po Otrokovicích levnější než jízda autem nejezdil bych autem..
Anonymní píše…
A nebo kolo, Méďo...
Andreas Pikaso píše…
Nevěřím tomu, že by jsi jel busem i kdyby stál korunu. Jak říkáš, pohodlí je neocenitelné :-D A pro pe´tu, omezení solitérní jízdy, lehce se to řekne, ale hůře plní. Nějak náš svět dospěl do bodu, kdy auto je prostě potřeba a bude se jezdit a jezdit i solitérně. Ale článek je to zajímavý a výhody neodbočování doleva jsou jasné, to mi řidiči známe.
Andreas Pikaso píše…
jooo, pomalu už začínám jezdit na kole :-) Abych ulevil silnicím a atmosféře...
Anonymní píše…
To Andreas - a to ani nemluvím o tom, jaké budeš mít z kola pěkné nohy... :-)
Anonymní píše…
No myslím, že kdyby náklady vozili alespoň vlakem tak se něco ušetří, protože náklaďák je 12x nákladnější doprava než železniční:-)
Méďa píše…
Aha, tak proč všichni přepravují kamiony a ne vlak když to mají 12x levnější??

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechny barvy konce

"Tak nám zabili Ferdinanda...

....pardon Voldemorta , paní McGonagalová . " Ač se o tom píše všude, včetně Denního věštce a recenze je na každém rohu, musím se i já podělit o zážitky z kina. Harry Potter a relikvie smrti část 2 ., to je to, čemu říkají vyvrcholení desetileté éry kouzelníka z Bradavic . Předně: knížky sem nečetl, filmy sem viděl všechny tento týden a co mi nebylo jasné sem si našel na Wikipedii. Takže řekněme tak něco mezi čtenářem a nečtenářem, vím toho víc než je ve filmech, ale méně než je v knihách. Co se stane ale na konci, jsem si schválně nečetl, aby mě film taky trochu překvapil, napnul a pobavil. Vezmu to od konce. Když shlédnu film a začnou titulky, mívám dva pocity, znáte to všichni. Jeden je úsměv na tváři, spokojenost na duši, prostě pohoda, spokojenost, film byl super a čumendu sem si užil. Druhý je když si řeknu, tak jako dobré no, ale radši sme mohli jít do hospody . A během filmu mám čas se napít, podívat se kolik je hodin, prostě zábava jak televizní noviny. A tentokrát? D...