o se rovnalo přibližně dvaceti milionům litrů benzinu.
Důvodem je podle něho velká spotřeba nákladních vozů v momentě, kdy při odbočování vlevo nejdříve čekají na místě při dávání přednosti v jízdě. Podle jeho výpočtů má totiž stojící doručovatelské auto, většinou hmotnější dodávka, zbytečně vysokou spotřebu a také dochází k většímu opotřebení motoru.
Při plynulé jízdě s pravotočivými zatáčkami vyjde celá cesta mnohem úsporněji. Pro letošní rok tak firma předělala veškeré navigační systémy GPS a nastavila digitální mapy tak, aby na trase zdržovalo co nejméně odboček vlevo. Firemní plánovači letos počítají s úsporou až pět set milionů dolarů.
Problémy s cenou ropy řeší i další firmy, o zavedení "levotočivého zákazu" však zatím neuvažují. "O doslovném omezení zatáčení na levou stranu neuvažujeme. My využíváme takzvanou metodu Tour Design. Ta měří zatížení tras a pomocí ní zjišťujeme časové a finanční úspory na trasách po celé Evropě," říká mluvčí DHL Express Pavla Křapová.
"Je to spíše k úsměvu. Moc si nedovedu představit, že bych svým řidičům říkal, aby nezatáčeli na jednu stranu," říká majitel autodopravy Ponyexpress Milan Sůra. I on se snaží uspořit naftu spíše zkoumáním nejkratších a nejméně frekventovaných tras.
Běžní řidiči osobních aut si z milionových úspor pohonných hmot u společnosti, jejíž vozy najezdí stovky milionů kilometrů ročně, brát příklad nemusí. Úsporu při "nezatáčení" vlevo by totiž v rozpočtu vůbec nepostřehli.
Komentáře
jj, máš pravdu, občas ale přemýšlím, jestli je moje jízda autem ekologická či ekonomická a mnohokrát pohodlí vyhraje. Kdyby třeba bylo MHD po Otrokovicích levnější než jízda autem nejezdil bych autem..